Mi az oka a Forma 1-es autó meghibásodádának?
A 2000-es Ausztrál Nagydíjon Melbourne-ben 22 autó sorakozott fel a rajthoz, de végül mindössze 9-en fejezték be a versenyt. 1999-ben pedig csak nyolcan értek célba. Jogos a kérdés hogy a dollármilliókért készülő versenygépek miért nem képesek teljesíteni a versenytávot.
Mert folyamatosan új alkatrészeket próbálgatnak a csapatok, és a Forma 1-ben egy alkatrész legjobb próbája maga a verseny. A jó versenyautó a műhelyben megszületik, és a pályán elkészül - állítják a mérnökök. A csata folyton a súllyal, és a stopperórával folyik. Talán meglepő lehet de ha a versenyató súlyát 10 kg-al csökkentik, akkor az autó körönként 0.2 - 0.4 sec-el gyorsabb. Amennyiben a súlycsökkentést az alkatrészekben, és a mototrban próbálják elérni akkor fennáll a veszélye annak, hogy az alkatrészek meghibásodnak. Így tehát a középutat kell választani. Meg kell találni az egyensúlyt a súlycsökkentés mértéke, és a megbízhatóság között. Az autó súlya a szabályok értelmében minimum 600 kg, de a csapatok arra törekszenek, hogy minél kevesebb legyen. A precíziós számolás mára odáig fajult, hogy a mérnökök literre pontosan kiszámolják az üzemanyag mennyiségét, amellyel a célba érkezést követően a kötelezően előírt levezető kört még meg tudja tenni a versenyző. Egy-egy megtakarított kilogrammal a versenyző másodperceket nyerhet a verseny folyamán, és 5-10 másodperces előnnyel futamot lehet nyerni.
|