Az első győzelem
A mélypontot a detroiti verseny jelentette. Hiába orvosolták a problémát és vigyázott Piquet autójára egy rakás elektronika, csak nem akart összeállni a konstrukció. Az USA Nagydíjon a brazil világbajnok edzéseredménye alapján még az indulók közé sem került be. A következő futamra sikerült rendeznie a sorokat és láss csodát! Nelson azzal az autóval, amellyel egy héttel korábban csak poroszkált, megnyerte a Kanadai Nagydíjat! Ez volt a BMW turbójának első F1-es sikere. Úgy tűnt azonban ez csak pirruszi győzelem. A szezon hátralévő futamai a motor megregulázásával teltek. Hockenheimben, a BMW hazai pályáján, majdnem összejött az újabb győzelem. Nelson vezetett, amikor az egyik sikánban Eliseo Salazar kilökte a pályáról. A heves vérmérsékletű brazil kiugrott az autóból és nekiesett a chileinek: rugdosta, ütötte. (Mint később kiderült a BMW nem bánta a kissé kínos színjátékot. A telemetrikus adatok azt mutatták, hogy néhány körön belül elfüstölt volna a bajorok erőforrása. Így Salazar egy jókora blamázstól óvta meg a BMW-t hazai közönség előtt.) Közben tovább folytak a tesztek. A teljesítmény egyre csak növekedett. 850, 1000 végül 1200 lóerő. Gordon Murray pedig nem győzte a plusz szárnyakat szerelni az autóra, hogy valahogy aszfalton tartsa ezt a száguldó szörnyeteget. Az Osztrák GP-n a két Brabham már az élről indulhatott. Piquet 244,158-as átlagú edzéskört repesztett. Ideje 1,2 másodperccel volt jobb, mint a harmadik Prosté a szintén turbós Renault-ban és 2,6-tal, mint a legjobb szívómotoros Rosbergé. Csakhogy a versenyen nem sikerült eljutni a célig, a motor még nem állt össze tökélesen.
630 nap a világbajnoki címig
Az 1983-as már az ötödik olyan szezonnak számított, ahol turbómotorokkal versenyeztek. A turbómániát elkezdő Renault nyerni akart végre egy világbajnokságot. Az új szabály megtiltották a szoknyákat, így az áramvonalas forma lett a módi és ebben a pálmát a nyílformájú Brabham BT52-es vitte el. A BMW erőforrás pedig a gyermekbetegségeken túljutva a mezőny legerősebb motorjának számított. Az 1983-as év azonban nem lett sétagalopp. Bár az első versenyen Sau Paulóban Piquet leiskolázta a mezőnyt, később a Renault és a Ferrari is kemény ellenfélnek bizonyult. A Brabham kocsijai mellett ezen a versenyen már egy harmadik autóban, Manfred Winkelhock ATS-sében is egy BMW turbó dohogott. A Brabham már az előző évben új taktikával versenyzett: a kocsik félig megtankolva, puha összetételű abroncsokon vágtak neki a futamnak és fél távnál begurultak a boxba benzinért és friss gumikért. A taktikát persze a többiek is ellesték és divatba jött a tankolás. Piquet szorgosan gyűjtögette a pontokat, de az első versenyen aratott győzelem után a következőig 12 futamnak, kereken fél évnek kellett eltelnie. A szezon első felében úgy nézett ki, hogy Alain Prost a Renault-val megállíthatatlan, főként, hogy a nagy ellenfél Piquet-t sorozatos balszerencse kísérte. A Holland Nagydíj azonban fordulópontot jelentett. A versenyben biztosan vezető Prost, Piquet lekörözése közben kilökte a brazilt a pályáról. Mindketten feladták a futamot. Három verseny volt még hátra. Piquet felszívta magát megnyerte az Olasz és az Európa Nagydíjat, és hátrányát két pontra faragta le Prosttal szemben. A vb-címről a Dél-Afrikai Nagydíj hivatott dönteni. Az idényzáró helyszíne, Kyalami mintegy 2000 méterrel van a tengerszint felett, a levegő sűrűségre érzékeny turbók esetében itt könnyen végződhetett motorhibával a hétvége. A Brabham-BMW nem bízott semmit a véletlenre. Az angol gárda a verseny előtt Kyalamban tesztelt, a bajorok 13 motort gyártottak le a versenyre és az elektronikus befecskendezés mellé, biztos, ami biztos egy mechanikusat is beszereltek az autókba. A Brabham BT52-es nagyobb hűtőket kapott és szénszál erősítésű féktárcsákat. Mire a mezőny többi tagja megérkezett, Piquet-ék már tudták, hogy mire kell odafigyelni. Piquet és Patrese rögtön a rajt után az élre álltak, Prost pedig megpróbálta a lépést tartani a két Bramhammal. A Renault francia pilótájának esélyei a 35. körben szálltak el, amikor a turbófeltöltő megadta magát. Piquet innentől kezdve csak a biztonságos célba érkezésre koncentrált. A versenyt csapattársa Patrese nyerte, az első turbós világbajnoki címet pedig Nelson Piquet Sauto Major és a BMW motorja, elcsenve a címet a Renault orra elől. 630 napnak kellett eltelnie az első bemutatkozás és a világbajnoki cím között.
1400 lóerő, a csúcs!
A következő évben ugyan szigorodtak a turbókra vonatkozó szabályok, ezentúl nem lehetett tankolni és a felhasználható üzemanyag mennyiséget is korlátozták. Ez pedig a bajorok motorjának a végét jelentette, hiszen a motor hűtését az üzemanyaggal oldották meg és amiatt a BMW-erőforrások fogyasztása az egyik legrosszabb volt a mezőnyben. Ennek ellenére különleges edzésmotort építettek, ahol az elektronikának köszönhetően a motor egy körig hihetetlen 1400 lóerős teljesítményre volt képes. Ez azt jelentette, hogy 1 literre majdnem 1000 lóerő jutott! Ezzel a BMW minden idők legerősebb Forma-1-es motorját építette meg. Soha senki nem épített ennél erősebb F1-es erőforrást. A motor azonban csak az edzéseken futott, a rendkívüli terhelés miatt azonban ezt az aggregátot nem lehetett a versenyen használni. Ott meg kellett elégedniük a pilótáknak egy "szerény" 1000 lóerős változattal. Hiába lett Nelson Piquet a csodamotorral kilencszer edzés első 1984-ben, a versenyen az autó rendkívül sokat hibásodott meg. Csupán két győzelmet szerzett a címvédő és végül a Porsche hathengeres turbója lett a világbajnok, amely ugyanazt az elektronikus vezérlést használta, amelyet a Bosch a BMW számára fejlesztett ki. Innentől kezdve leáldozott a BMW-nek és a Brabhamnak is. 1985-ben Piquet már csak egy győzelmet ért el. Ekkor már a Brabhamon kívül, az Arrows és később a Benetton is a bajorok motorjait használta. A BMW utolsó turbómotoros győzelmét Gerhard Bergerrel szerezte Mexikóvárosban, 1986-ban. A következő évben a Brabhamba szerelt hajtóműveket a BMW még saját néven adta, de a többi csapat már Megatron néven építette be az előző évi motorokat kocsijaiba. 1987 végén a BMW, amely megnyerte az első turbós vb-címet, visszavonult.
|